Receb Ay─▒

receb

Receb ay─▒n─▒n faziletleri
M├╝barek ├ť├ž AylarÔÇÖ─▒n ba┼člang─▒c─▒ ve ilki olan Recep ay─▒n─▒n fazileti olduk├ža b├╝y├╝kt├╝r. Resulullah Efendimiz, Receb ay─▒na ├žok de─čer verir ve ÔÇťY├ó Rabbi, Receb ve ┼×aban─▒ bizler i├žin m├╝barek k─▒l ve bizi Ramazana eri┼čtirÔÇŁ diye du├ó ederdi.

Receb, tazim ve sayg─▒ anlam─▒na gelir. ─░sl├óm ├Âncesi Araplar Receb ay─▒na ayr─▒ bir ehemmiyet verirler, sayg─▒ g├Âsterir ve ┼čan─▒n─▒ y├╝celtirlerdi. Receb ay─▒ gelince k─▒l─▒├žlar k─▒n─▒na sokulur, oklar torbalar─▒na yerle┼čtirilir, derin ve kanl─▒ husumetlerin ├╝zerine ge├žici de olsa bir s├╝k├╗net ├Ârt├╝s├╝ ├žekilirdi. Art─▒k o g├╝r├╝lt├╝l├╝ ve korkun├ž ├ž├Âller tatl─▒ bir huzurun bahar─▒na dalar, her taraf bir g├╝ven ve sel├ómet sahas─▒na d├Ânerdi. ├ľyle ki, bu ayda bir kimse babas─▒n─▒n katiline rastlasa bile, ba┼č─▒n─▒ kald─▒r─▒p ka┼č─▒na bakmazd─▒. Bu aya “sa─č─▒r ay” denilmesi de s├╝k├╗net mevsimi olmas─▒ndand─▒r.

Receb ay─▒na sa─č─▒r denmesinin bir ba┼čka anlam─▒ da ┼č├Âyle ifade edilir: Bu ay─▒n bereketi h├╝rmetine, bu ayda i┼členen g├╝nah ve hatalar─▒ manen bu ay duymamakta, m├╝’minlerin sadece ibadet ve sevaplar─▒na ┼čahitlik etmektedir. B├Âylece Cenab-─▒ Hak m├╝’min kullar─▒n─▒n bu ayda i┼člemi┼č olduklar─▒ g├╝nahlar─▒ ba─č─▒┼člamaktad─▒r.

─░sl├ómiyet gelince de Receb ay─▒na mahsus olan sayg─▒ devam ettirildi. Bilhassa Regaib ve Mi’rac gibi tecellilerle ┼čereflendirildi.
Resul-i Ekrem Efendimiz dualar─▒nda,
Allah’─▒m! Receb’i ve ┼×├óban’─▒ hakk─▒m─▒zda hay─▒rl─▒ ve m├╝barek k─▒l, bizi Ramazan’a ula┼čt─▒r.” buyururlard─▒. (Cami├╝’s-sa─čir, 2/90)

Receb’e, “recm ay─▒” da denir. Buna g├Âre, m├╝’minlerin eziyet ve zahmet vermemesi i├žin ┼čeytanlar bu ayda ta┼član─▒r, kovulup uzakla┼čt─▒r─▒l─▒r. Receb kelimesindeki “R” Allah’─▒n rahmetine, “C” Allah’─▒n c├Âmertli─čine ve yard─▒m─▒na, “B” ise Allah’─▒n birrine (iyilik ve ihsan─▒na) i┼čaret eder.

Receb ay─▒na “mutahhar” denmesinin sebebi, bu ay─▒ oru├žlu ge├žirenlerin g├╝nah ve hatalar─▒ndan temizlenip paklanmas─▒d─▒r. Receb ay─▒n─▒n Peygamberler tarihinde ayr─▒ bir yeri vard─▒r. Mesel├ó, Nuh Aleyhissel├óm ve kavmi Receb ay─▒nda gemiye binmi┼č ve tufandan kurtulmu┼člard─▒r.

Receb ay─▒ Hicr├« aylar─▒n yedincisi ve Ramazan’dan iki ay ├Âncesidir. Fazileti bak─▒m─▒ndan ayr─▒ bir yeri vard─▒r. Regaib ve Mi’rac gibi m├╝barek geceleri i├žinde bulundurmas─▒, faziletini daha da artt─▒rmaktad─▒r. Ayr─▒ca, Kur’├ón’da haram aylar─▒ olarak ge├žen d├Ârt aydan birisi olmas─▒, M├╝sl├╝man kalblerdeki yerini bir kat daha daha art─▒rm─▒┼čt─▒r.

Receb ay─▒, “├╝├ž aylar” olarak bilinen m├╝barek bir mevsimin ilk ay─▒d─▒r. Bu aylara “├žok sevapl─▒ ibadet aylar─▒” diyen Bedi├╝zzaman, onlar─▒n kazand─▒rd─▒klar─▒ sevap ve m├╝k├ófatlar bak─▒m─▒ndan, m├╝’minlerin ├Ân├╝nde nas─▒l bir kademeli y├╝kseli┼č vesilesi olduklar─▒na ┼č├Âyle i┼čaret eder:

“Her hasenenin (ibadetin) sevab─▒ ba┼čka vakitte on ise, Receb-i ┼×erifte y├╝zden ge├žer, ┼×├óban-─▒ Muazzamada ├╝├ž y├╝zden ziyade ve Ramazan-─▒ M├╝barekte bine ├ž─▒kar ve cuma gecelerinde binlere ve Leyle-i Kadirde (Kadir Gecesinde) otuz bine ├ž─▒kar.”(┼×ualar, s.416)

Buna g├Âre Receb ay─▒nda i┼členen ibadet, edilen iyilik, yap─▒lan hizmetlerin manev├« ecri ve sevab─▒ bire y├╝z verilmektedir. Bunun i├žin m├╝’minler bu aydaki nasiplerini artt─▒rmak maksad─▒yla daha ├žok gayret sarf ederler. Hay─▒r ve hasenata biraz daha a─č─▒rl─▒k verirler.

Baz─▒ hikmet ehli ├ólimler Receb ay─▒ hakk─▒nda ┼ču yorumlar─▒ getirmi┼člerdir:
– Receb eza ve cef├óy─▒ terk i├žindir, ┼×aban amel ve vefa i├žindir, Ramazan s─▒dk ve safa i├žindir.
– Receb t├Âvbe ve pi┼čmanl─▒k ay─▒d─▒r, ┼×aban muhabbet ay─▒d─▒r, Ramazan kurbet (Allah’a yak─▒nl─▒k) ay─▒d─▒r.
– Receb h├╝rmet ay─▒d─▒r, ┼×aban hizmet ay─▒d─▒r, Ramazan nimet ay─▒d─▒r.
– Receb ibadet ay─▒d─▒r, ┼×aban d├╝nyan─▒n safas─▒n─▒ terk etme ay─▒d─▒r, Ramazan ibadetlerin m├╝kafat─▒n─▒ art─▒ran ayd─▒r.

Büyük tasavvuf ehli Zünnün Mısrî der ki:
“Receb ekme ay─▒d─▒r, ┼×aban sulama ay─▒d─▒r, Ramazan derleyip toplama ay─▒d─▒r. Herkes ne ekerse onu bi├žer, ne yaparsa cezas─▒n─▒ ├žeker. Bir kimse ekimi b─▒rak─▒rsa, hasat zaman─▒ ekmedi─čine pi┼čman olur. K─▒yamet g├╝n├╝nde ise ├žok k├Ât├╝ duruma d├╝┼čer.” (Abd├╝rkadir Geylani, ├ť├ž aylar ve Faziletleri)

Receb ay─▒n─▒n di─čer aylardan farkl─▒ bir ibadeti de oru├žtur. M├╝mk├╝n mertebe bu ayda daha fazla oru├ž tutulmaya ├žal─▒┼č─▒l─▒r. Eb├╗ Davudta, hi├ž ara vermeden devaml─▒ surette oru├ž tutan bir z├óta Peygamberimiz Aleyhissal├ót├╝ Vesselam─▒n baz─▒ tavsiyelerden sonra ┼č├Âyle buyurdu─ču rivayet edilir:

“Haram aylar─▒ndan baz─▒s─▒n─▒ tut, baz─▒s─▒n─▒ b─▒rak, haram aylarda tut ve b─▒rak, haram aylarda tut ve b─▒rak.” (Ebu Davut, Savm 54)

Hadisin devam─▒nda rav├« olan Sahab─▒ ┼č├Âyle demektedir:

“Resulullah ‘tut’ dedik├že, ├╝├ž parma─č─▒n─▒ yumdu, ‘b─▒rak’ deyince de ├╝├ž parma─č─▒n─▒ b─▒rakt─▒.” B├Âylece Peygamberimizin o zata, “├ť├ž g├╝n tut, ├╝├ž g├╝n ara ver” dedi─či anla┼č─▒l─▒yordu.

Bilindi─či gibi haram aylar─▒, “Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Receb” aylar─▒d─▒r.

Receb ay─▒nda devaml─▒ olarak bir ay boyu oru├ž tutman─▒n uygun g├Âr├╝lmeyi┼činin sebebi, Receb ve ┼×aban aylar─▒n─▒n Ramazan ay─▒na benzemesinden ka├ž─▒n─▒lmas─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ hi├ž kesintisiz bir ay boyunca oru├ž tutmak sadece Ramazan ay─▒na mahsustur. Hatt├ó Receb ay─▒nda bir ay s├╝resince oru├ž tutman─▒n mendup bile olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyen ─░mam Gaz├ól├« ve ─░bni Kayyim el-Cevz├« gibi m├╝├žtehidler, Ramazan ay─▒na benzememesi i├žin di─čer aylardan farkl─▒ olarak Receb ay─▒nda devaml─▒ bir ay boyu oru├ž tutmay─▒ mekruh g├Âr├╝rler. (─░hya, 1/237; Zadu’l-mead, 2764)

Di─čer aylarda nas─▒lsa, Receb ay─▒nda da ay─▒n ortas─▒nda veya belli g├╝nlerinde, yahut ├╝├žer g├╝n ara vermek suretiyle oru├ž tutulmas─▒ tavsiye edilmektedir.

G├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi Receb ay─▒nda tamamen oru├žlu ge├žirme hususunda bir hadis ve rivayet yoktur. ├ť├ž aylar─▒ hi├ž ara vermeden tutmak s├╝nnet ve m├╝stehap da de─čildir, sadece s├ólih zatlar─▒n g├╝zel bir ├ódetidir. Receb ay─▒n─▒ tam olarak tutanlara “Tutma!..” denilmez, ama f─▒kh─▒ olarak da h├╝km├╝n├╝ belirtmek gerekir.

Bu arada Ramazan ay─▒nda bozmu┼č oldu─ču bir oru├žtan dolay─▒, kefaret orucu tutmak isteyenler i├žin Receb ve ┼×aban ay─▒ iyi bir f─▒rsatt─▒r. Receb ay─▒n─▒n birinci g├╝n├╝nden itibaren hi├ž ara vermeden ┼×aban ay─▒ da dahil olmak ├╝zere iki ay ├╝st ├╝ste oru├ž tutarsa, tam bir kefaret borcunu ├Âdemi┼č olur. Pe┼činden Ramazan ay─▒n─▒n orucu da gelece─činden b├Âylece ├╝├ž ay boyu, bir g├╝n dahi yemeden oru├ž tutmu┼č olur. Bu durumda oru├ž borcunu ├Âderken ayn─▒ zamanda sevap hazinesini de doldurmu┼č ve geli┼čtirmi┼č say─▒l─▒r.

Madem Receb ay─▒ g├╝nahlar─▒n affedildi─či ayd─▒r. Ba─č─▒┼članman─▒n yolunu ve isti─čfar─▒n nas─▒l yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ bilmek gerekiyor. Rivayete g├Âre ┼ču isti─čfar duas─▒n─▒ Receb ay─▒nda yedi kere okuyan kimsenin g├╝nahlar─▒ affolunmaktad─▒r.

“Esta─čfirull├óhe’l-Az├«me’llez├« la ilahe ill├ó h├╗ el-Hay-y├╝l1-Kayy├╗mu ve et├╗b├╝ ileyh. T├Âvbete abdin z├ólimin li-nefsih├« l├ó-yemlik├╝ li-nefsih├« mevten vel├ó hay├óten vel├ó n├╝┼č├╗r├ó.”

“Hayat sahibi olan, her ┼čeyi idare edip ayakta tutan, kendisinden ba┼čka hi├žbir il├óh bulunmayan Allah’tan ma─čfiret dilerim. Kendi nefsine zulmetmi┼č kulun t├Âvbesi gibi Ona t├Âvbe ederim. ├ľyle bir kul ki, kendi nefsi ad─▒na ne ├Âl├╝me, ne hayata ve ne de tekrar dirilmeye sahip de─čildir.” (Mecmuat├╝’l-ahzab, 1/599)

(Visited 47 times, 1 visits today)

─░lgili konular

Leave a Comment