Hz. Ali ÔÇśnin Halife Se├žilmesi

zulfikar

Hz. PeygamberÔÇÖin vefat─▒ ile birlikte kendisini halife aday─▒ olmaktan ziyade bu g├Âreve getirilmesi gereken en liyakatli ki┼či olarak g├Âren Hz. Ali, Hz. Eb├╗ BekirÔÇÖin halife se├žilmesinden olduk├ža rahats─▒zl─▒k duymu┼č, bu nedenle ona belirli bir m├╝ddet beyÔÇÖat etmekten ka├ž─▒nm─▒┼čt─▒. O, halifelik hakk─▒n─▒n elinden al─▒nd─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nmekteydi. Onun bu ┼čekilde d├╝┼č├╝nmesinin sebeplerinden birinin Arap kabilecili─činde yerini bulan bir anlay─▒┼čtan kaynakland─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yoruz. Bilindi─či gibi Kurey┼č i├žerisinde, K├óbeÔÇÖnin y├Ânetimini elinde bulundurmas─▒ nedeniyle KusayÔÇÖ─▒n o─čullar─▒ liderli─či elden ele ta┼č─▒yarak nesillerce devam ettirmi┼člerdi. Ayr─▒ca Mekke ┼čehir devletinde g├Ârevler kabilelere g├Âre belirlenmekte ve her kabile bu g├Ârevini veraset…

devam─▒n─▒ oku ...

Hz. Osman’─▒n Halife Se├žilmesi

hz-osmanin-kurani

Hz. ├ľmer h. 23 / m. 644 y─▒l─▒nda Hristiyan bir k├Âle taraf─▒ndan sald─▒r─▒ya u─črad─▒ ve a─č─▒r yaraland─▒. ├ť├ž g├╝n yaral─▒ yatan halifeden kendisi yerine bir halife tayin etmesi istendi. O bu konuyu de─čerlendirdi ve atamak ├╝zere arad─▒─č─▒ niteliklerde bir ki┼či bulamad─▒. Hz. ├ľmer kendisinden sonraki halife i├žin yeni bir y├Ânteme ba┼čvurdu. Hz.├ľmer halifelik i┼čini o g├╝n├╝n kamuoyu temsilcileri olarak isimlendirebilece─čimiz alt─▒ ki┼čiden olu┼čan bir ÔÇť┼č├╗raÔÇŁya havale etti. Bu ┼č├╗ra Ali b. Eb├« Talib, Osman b. Affan,Abdurrahman b. Avf, SaÔÇÖd b. Eb├« Vakkas, Z├╝beyr b. Avvam ve Talha b. UbeydullahÔÇÖtan olu┼čan…

devam─▒n─▒ oku ...

Hz. ├ľmerÔÇÖin Halife Se├žilmesi

hz-omer

Hz. ├ľmer Hz. Eb├╗ BekirÔÇÖin tayini ile y├Ânetime gelmi┼čtir.Hz. Eb├╗ Bekir,├Âl├╝m├╝ne yak─▒n g├╝nlerde ├Ânde gelen sahabesi ile g├Âr├╝┼č al─▒┼č-veri┼činde bulunarak Hz.├ľmerÔÇÖin halife olmas─▒na karar verdi.B├Âylece ikinci halife iktidar konusunda bir polemik ya┼čanmaks─▒z─▒n atanm─▒┼č oldu. Bilindi─či gibi ilk halife Kurey┼čÔÇÖin g├╝├žl├╝ kabilelerinden olmayan Teymo─čullar─▒ÔÇÖndand─▒. Hz. ├ľmer ise Adiyo─čullar─▒ÔÇÖna mensuptur.Bu kabile de Kurey┼č i├žinde n├╝fuz a├ž─▒s─▒ndan ├Ânde gelen kabilelerinden de─čilse de Kurey┼č y├Ânetimine kat─▒lan itibarl─▒ kabilelerdendi. ─░sl├ómÔÇÖdan ├Ânce bu kabile sefaret g├Ârevi yapmaktayd─▒. Ahl├óf-Mutayyeb├╗n ├žeki┼čmesinde Hz. PeygamberÔÇÖin kabilesinin kar┼č─▒s─▒nda yer alan Ahl├óf i├žerisine kat─▒lm─▒┼člard─▒. Hz. ├ľmerÔÇÖin sl├ómÔÇÖ─▒ kabulde ya┼čad─▒─č─▒ ikilem ve M├╝sl├╝man…

devam─▒n─▒ oku ...

Hz. Ebu Bekir’in Halife Olu┼ču

kafile-deve

Bu s─▒rada Hz. PeygamberÔÇÖin yak─▒nlar─▒ Hz. Ali, Z├╝beyr b. Avvam ve Talha b.Ubeydullah Hz. Fat─▒maÔÇÖn─▒n evinde toplanm─▒┼člard─▒. Hz. Peygamber vefat etmeden k─▒sa bir s├╝re ├Ânce Abbas b. Abd├╝lmuttalibÔÇÖin Hz. AliÔÇÖnin yan─▒na geldi─či ve kendisine; Hz.PeygamberÔÇÖin vefat edece─čini fark etti─čini, onun yan─▒na giderek kendisinden sonra idarecilik i┼činin Hz. PeygamberÔÇÖin akrabalar─▒ olmalar─▒ nedeniyle kendilerinde mi yoksa ba┼čkalar─▒nda m─▒ olmas─▒ gerekti─čini ona sormay─▒ teklif etti─či belirtilmektedir. Hz. Ali ise buna kesinlikle yana┼čmad─▒. Onun korkusu isl├óm ile birlikte bir tak─▒m kabile geleneklerinin yasaklanmas─▒ nedeniyle bu konuda da bir yasaklanmaya maruz kalmak olmal─▒d─▒r ki ┼čayet…

devam─▒n─▒ oku ...

Osman bin Affan (r.a.)

osman

Peygamberimizin ├╝├ž├╝nc├╝ halifesi, hay├ó ve edep numunesi Hz. Osman, hayatta iken cennetle m├╝jdelenen bahtiyarlardan biriydi. Hz. Eb├╗ Bekir, ilk defa eski samimi dostlar─▒n─▒ ziyaret ederek hak dini onlara anlatmaya ba┼člam─▒┼čt─▒. Bu dost┬şlar─▒ndan biri de Hz. OsmanÔÇÖd─▒. Hz. Osman yarad─▒l─▒┼čtan halim selim, iyi ahlakl─▒ ve d├╝r├╝st bir ┼čahsiyetti. ─░slamÔÇÖ─▒ kabule m├╝sait bir mizaca sahipti. Hz. Eb├╗ BekirÔÇÖi dikkatle dinledi ve anlatt─▒klar─▒na b├╝y├╝k bir alaka duydu. Sonra da birlikte Re┬şs├╗┬şlul┬şlahÔÇÖ─▒n huzuruna gittiler. Peygamberimiz (a.s.m.), Hz. OsmanÔÇÖa: ÔÇťAllahÔÇÖ─▒n ihsan─▒ olan cennete ra─čbet et. Ben sana ve b├╝t├╝n insanlara hidayet rehberi olarak g├Ânderildim. AllahÔÇÖtan…

devam─▒n─▒ oku ...

├ľmer bin Hattab (r.a.)

omer-bin-hattab

Peygamberlik g├╝ne┼činin k├óinat─▒ ayd─▒nlatmas─▒n─▒n ├╝zerinden alt─▒ y─▒l ge├žmi┼čti. ┼×irk ile tevhid aras─▒ndaki m├╝cadele her ge├žen g├╝n daha da art─▒yordu. ─░man sa┬şf─▒na ge├ženlerin sa┬şy─▒s─▒ artt─▒k├ža, m├╝┼čriklerin bask─▒ ve zul├╝mleri de o nispette art─▒┬şyordu. Re┬şs├╗┬şlul┬şlah (a.s.m.) ─░slamÔÇÖ─▒n kuvvetlenmesi ve M├╝sl├╝manlar─▒n zul├╝m ve i┼čkenceden kurtulmas─▒ i├žin ├žareler ar─▒yordu. Bu maksatla, bir grup M├╝sl├╝manÔÇÖ─▒n Habe┼čistanÔÇÖa hicret etmesine izin veriyordu. M├╝┼čriklerin bir araya toplan─▒p Re┬şs├╗┬şlul┬şlahÔÇÖ─▒n v├╝cudunu ortadan kald─▒rma kara┬şr─▒ ald─▒klar─▒ g├╝nlerdiÔÇŽ M├╝sl├╝manlar ibadetlerini gizli olarak yap─▒yorlard─▒. Hen├╝z M├╝sl├╝man olanlar─▒n say─▒s─▒ 40ÔÇÖa ula┼čmam─▒┼čt─▒. Re┬şs├╗┬şlul┬şlah (a.s.m.), m├╝┼črikler aras─▒nda bulunan, g├╝├žl├╝ kuvvetli ve halk aras─▒nda itibarl─▒ iki ├ľmerÔÇÖden…

devam─▒n─▒ oku ...

Hz. Eb├╗ bekir M├╝sl├╝manlar─▒n Saf─▒nda

ay-ve-gece

Hz. Eb├╗ Bekir, eskiden beri Res├╗l-i Ekrem Efendimizin en yak─▒n dostlar─▒n┬şdan biri idi. Samimi g├Âr├╝┼č├╝r ve konu┼čurlard─▒. Onda da g├Âze ├žarpan en m├╝him vas─▒f, C├óhilliyye devrinin ├žirkin ├ódetleri, k├Ât├╝ ahl├ók ve ya┼čay─▒┼člar─▒ ile f─▒trat─▒n─▒ bozmam─▒┼č olmas─▒; ruh, kalp ve akl─▒n─▒ ┼čirk inanc─▒yla kirlet┬şme┬şmi┼č bulunmas─▒yd─▒. Tan─▒n┬şm─▒┼č bir t├╝ccard─▒. Kavminin ileri ge┬şlenleri her zaman fikrinden istifade ederlerdi. Ku┬şrey┼čÔÇÖin kan davalar─▒n─▒ halle┬şden de oydu. Bir di┬ş─čer m├╝him vas┬şf─▒da, Ku┬şrey┼č ailelerinin soy soplar─▒n─▒, nesep ┼čecere┬şlerini, iyilik ve k├Ât├╝l├╝klerini gayet iyi bilmesiydi. Re┬şs├╗┬şlul┬şlah Efendimiz, hen├╝z a├ž─▒ktan davete ba┼člamam─▒┼čt─▒. Fakat yine de davas─▒ kulaktan kula─ča yay─▒lm─▒┼č…

devam─▒n─▒ oku ...